De semiautomatische en automatische Pallet Shuttle zijn voorzien van sensoren zodat alle soorten pallets kunnen worden afgehandeld

Semiautomatische of automatische Pallet Shuttle: welke te kiezen?

22 aug 2023

Op welke manier een keuze maken tussen een semiautomatisch of automatisch Pallet Shuttle-systeem? Als een logistiek manager met dit dilemma wordt geconfronteerd, dan komt dat door het feit dat hij al vanaf het begin weet dat de Pallet Shuttle de meest geschikte oplossing is voor het magazijn. Nu is de vraag of er wordt gekozen voor de semiautomatische Pallet Shuttle, waarbij gebruik wordt gemaakt van heftrucks, of de automatische Pallet Shuttle die voorzien is van magazijnkranen.

Voordat de details van deze vergelijking nader worden toegelicht, wordt eerst uiteengezet wat de Pallet Shuttle is. Dit is een opslagoplossing waarbij de ruimte die goederen in een magazijn innemen, wordt beperkt door gangpaden op te heffen. Dit compacte opslagsysteem is gebaseerd op een gemotoriseerd wagentje, de zogenaamde Pallet Shuttle, dat in de magazijnstellingen wordt geplaatst en waarmee pallets kunnen worden neergezet op hun opslaglocatie of ervan kunnen worden verwijderd.

Het betreft een verdere ontwikkeling van de inrijstellingen. Het verschil met de inrijstellingen is dat de vorkheftruck de stellingen niet meer in hoeft te gaan, aangezien de Pallet Shuttle deze taak op zich neemt. Op deze manier wordt de veiligheid van de operators verbeterd en de opslagcapaciteit vergroot, en kunnen er tegelijkertijd verschillende artikelnummers in eenzelfde ruimte worden opgeslagen.

Het is belangrijk te begrijpen hoe de Pallet Shuttle de stellingen bereikt. Bij het semiautomatische Pallet Shuttle-systeem moet een magazijnmedewerker de shuttle met zijn vorkheftruck verplaatsen van het ene naar het andere opslagkanaal en vervolgens de handelingen ervan controleren. Bij het automatische Pallet Shuttle-systeem is er geen enkele menselijke tussenkomst.

Wat is een semiautomatische Pallet Shuttle?

De semiautomatische Pallet Shuttle bestaat uit een elektrische shuttle en magazijnstellingen voor compacte opslag. Een magazijnbeheerder die de vorkheftruck bestuurt introduceert de Pallet Shuttle in het opslagkanaal waarin hij wil werken. Wanneer de Pallet Shuttle in de magazijnstelling is geplaatst, stuurt de magazijnmedewerker deze aan met behulp van een met Wi-Fi verbonden gebruikersinterface of tablet. Via een ingebouwde PLC, een programmeerbare logische controller, en een antenne ontvangt de Pallet Shuttle instructies van de overkoepelende software en voert de voorgeprogrammeerde handelingen uit. De Pallet Shuttle tilt de pallet op en brengt deze naar de eerst beschikbare opslaglocatie, vervolgens wordt deze handeling herhaald totdat het opslagkanaal vol is.

De semiautomatische en automatische versie van de Pallet Shuttle vormen het perfecte hulpmiddel om de productiviteit van conventionele magazijnen te vergroten, met name in koude omgevingen daar de Pallet Shuttle kan worden ingezet in vriesruimten tot -30 ºC.

Met behulp van de gemotoriseerde shuttle kunnen de goederen worden gegroepeerd, wat ideaal is bij een groot volume aan pallets per artikelnummer. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het Duitse servicebedrijf WISAG, dat in zijn magazijn beschikt over twee compacte inrijstellingen van 9,5 meter hoog. Pallet Shuttles bespoedigen de opslagwerkzaamheden in dit magazijn dat beschikt over een opslagcapaciteit voor 11.000 pallets.

Het Duitse servicebedrijf WISAG heeft gekozen voor het semiautomatische Pallet Shuttle-systeem voor zijn nieuwe magazijn
Het Duitse servicebedrijf WISAG heeft gekozen voor het semiautomatische Pallet Shuttle-systeem voor zijn nieuwe magazijn

Bij dit opslagsysteem worden de goederen beheerd volgens de LIFO-methode (Last In, First Out). Met andere woorden, de laatste pallet die wordt ingeslagen, wordt als eerste ook weer wordt uitgeslagen. Dit is een zeer praktische oplossing voor producten zonder houdbaarheidsdatum. Het is echter mogelijk de magazijnstelling aan te passen om volgens de FIFO-methode (First In, First Out) te kunnen werken, mits de stelling aan beide zijden toegankelijk is.

In een traditioneel magazijn met compacte magazijnstellingen is de veiligheid van de installaties en de goederen, en in het bijzonder van de magazijnmedewerker, van fundamenteel belang. Het semiautomatische Pallet Shuttle-systeem heeft verschillende veiligheidselementen, die zowel op de shuttle geïnstalleerd worden als in de magazijnstelling, waar ze op de rails geplaatst worden: zoals aanwezigheidssensoren, veiligheidsstoppers, zijstoppers of palletstoppers.

Automatische Pallet Shuttle

Het automatische Pallet Shuttle-systeem beschikt ook over een gemotoriseerde shuttle en compacte magazijnstellingen. Bij deze opslagoplossing worden de vorkheftrucks echter vervangen door automatische apparatuur voor goederenafhandeling, zoals transportwagentjes of magazijnkranen met dubbele mast die de Pallet Shuttle naar de verschillende opslagkanalen of door de gangpaden verplaatsen.

Dit systeem, ook bekend als APS, wat staat voor Automatic Pallet Shuttle, onderscheidt zich door het feit dat het een volledig zelfstandige opslagoplossing is. De gemotoriseerde shuttle wordt bestuurd door beheersoftware voor magazijnen die alle activiteiten op elkaar afstemt. Op die manier worden de handelingen van het transportwagentje en de magazijnkraan geoptimaliseerd. De Pallet Shuttle kan gecombineerde cycli uitvoeren, waarbij een pallet in het opslagkanaal wordt geplaatst en vervolgens een andere pallet eruit wordt gehaald.

Deze oplossing is ideaal voor magazijnen waar een groot aantal bestellingen moet worden afgehandeld en waar een groot aantal pallets met hetzelfde artikelnummer zijn opgeslagen. Bovendien garandeert dit systeem in magazijnen met een hoge omloopsnelheid van producten de doorstroming van de inkomende en uitgaande goederen, maar bovenal beperkt het de kans op vergissingen bij belangrijke werkzaamheden zoals de in- en uitslag van pallets.

Magazijnkranen met dubbele mast die een kraankooi bevatten waarin de shuttle zich bevindt, zijn bestand tegen koude omgevingen zoals koelhuizen en functioneren daar goed. Het is inderdaad in dit soort omgevingen waarin deze opslagoplossing zich onderscheidt: de productiviteit van de magazijnmedewerkers is beperkt omdat ze niet voortdurend aan de kou kunnen worden blootgesteld, terwijl de machines 24 uur per dag en 7 dagen per week dezelfde prestaties kunnen leveren.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij Cárnicas Chamberí te Toledo in Spanje: hier bevindt zich een magazijn met een constante temperatuur van -20 °C waarin een automatische Pallet Shuttle de pallets snel in- en uit de magazijnstelling slaat. “Om de distributie en bezorging van de bestellingen aan onze klanten te versnellen, waren we er ons van bewust dat we de goederen beter moesten organiseren en over een volledig geautomatiseerde logistiek moesten beschikken”, legt Juan Carlos Camacho Hernández, financieel directeur van Cárnicas Chamberí, uit.

Cárnicas Chamberí heeft het automatische Pallet Shuttle-systeem geïmplementeerd in het magazijn te Toledo in Spanje
Cárnicas Chamberí heeft het automatische Pallet Shuttle-systeem geïmplementeerd in het magazijn te Toledo in Spanje

Voor welk systeem moet u kiezen: semiautomatisch of automatisch?

Het in- en uitslagsysteem van de Pallet Shuttle wordt veel gebruikt in magazijnen waar grote hoeveelheden producten met hetzelfde artikelnummer worden beheerd. Zowel de semiautomatische als de automatische variant zijn in feite ideaal voor koelcellen omdat de pallets gegroepeerd worden, waardoor de opslagcapaciteit optimaal wordt benut en de energiekosten worden verlaagd.

De keuze tussen een semiautomatisch of een automatisch Pallet Shuttle-systeem hangt af van een aantal factoren, waarvan de volgende het belangrijkst zijn:

  • Workflow: het volume van de vraag naar producten en de omloopsnelheid van de artikelen in het magazijn zijn bepalend voor de vraag of een automatische oplossing nodig is om de werkcycli van de Pallet Shuttle te verhogen.
  • Investering: de hoogte van de initiële investering hangt af van de behoeften van elk bedrijf, de bestaande installaties en het soort producten dat wordt verwerkt. Een magazijn uitgerust met een semiautomatisch Pallet Shuttle-systeem vergt minder investeringskosten dan een volledig geautomatiseerde opslagoplossing.
  • Opslagcapaciteit: het aantal vierkante meters dat nodig is voor de opslag is fundamenteel, aangezien automatische systemen in smallere gangpaden werken dan vorkheftrucks. Automatische magazijnen zorgen ook voor een snelle en veilige afhandeling van goederen op hoogte.
  • Veiligheid: Het wordt afgeraden magazijnmedewerkers gedurende langere tijd bloot te stellen aan extreme werkomstandigheden omdat de productiviteit onder dergelijke omstandigheden afneemt. Het vervangen van vorkheftrucks door transportwagentjes of magazijnkranen die de verplaatsing van de Pallet Shuttle automatiseren resulteert in een optimale productiviteit in dergelijke magazijnen.
  • Inefficiënte activiteiten: wanneer het magazijn niet in staat is bestellingen te verzenden, zelfs niet met drie diensten met volle capaciteit, dan is het noodzakelijk technologische oplossingen toe te passen om de productiviteit te verhogen.
  • Logistieke marketing: de automatisering van het magazijn kan het merkimago van een bedrijf verbeteren door de activiteiten te versnellen, de veiligheid te verhogen en logistieke attributen zoals de traceerbaarheid van producten aan te bieden.

Zowel de semiautomatische als de automatische Pallet Shuttle optimaliseren de werkzaamheden van de apparatuur voor goederenafhandeling en beperken met name het risico op vergissingen tot een minimum.

Optimale prestaties van het magazijn

De semiautomatische versie of in combinatie met magazijnkranen en transportwagentjes is de Pallet Shuttle een ideaal logistiek hulpmiddel om de opslagcapaciteit van een magazijn te optimaliseren en de werkzaamheden die er plaatsvinden te rationaliseren.

Mecalux heeft een uitgebreide ervaring in het ontwerpen en implementeren van automatische en semiautomatische Pallet Shuttle-systemen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, één van onze experts zal u graag de meest adequate oplossing voorstellen.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: