DE INDUSTRIËLE BEDRIJVENGIDS
 

Hydraulisch weeg- en manoeuvreersysteem voor scheepsrompsecties

  • 31/01/2008, Ede

  • Het Enerpac PLC-bestuurde synchrone hefsysteem zorgt ervoor dat de gewenste inwendige krachten in de scheepsrompconstructie binnen de gestelde grenzen blijft tijdens het transport.
  • Bedrijf: Enerpac B.V.

 
Op de scheepswerven van BAE Systems Surface Fleet Solutions van Govan & Scotstoun in Glasgow worden zes Daring Class-torpedobootjagers van het type 45 voor luchtverdediging gemonteerd, te water gelaten en afgebouwd. De boegdelen, masten en schoorsteenpijpen voor de zes schepen worden in Portsmouth gemaakt. De volle lengte van deze jagers is 152,4 meter, met een waterverplaatsing van 7350 ton, een topsnelheid van meer dan 27 knopen, een bereik van meer dan 7000 zeemijl en bieden plaats aan 235 man. De eerste jager is de HMS Daring en zal in mei 2009 in gebruik worden genomen.

De scheepsromp wordt in delen of “blokken” opgebouwd in een werkplaats grenzend aan de scheepswerf en de helling. In totaal worden vijf blokken verplaatst om één schip te bouwen, waarvan het zwaarste blok meer dan 1400 ton weegt.

Hydraulisch heffen en verplaatsen van de last
Elk blok wordt naar de scheepshelling vervoerd en overlangs in een rechte lijn bovenaan de scheepshelling geplaatst op meerwielige transportvoertuigen. Tijdens deze verplaatsing worden de glijbanen op de scheephelling verwijderd zodat de voertuigen de blokken op de juiste positie kunnen plaatsen.

Het synchrone hefsysteem wordt nu gebruikt om het blok van het transportvoertuig te tillen zodat deze kan worden weggereden. Tijdens het heffen kent het 16-punts synchrone hefsysteem met PLC-besturing strenge last- and slagbeperkingen om ervoor te zorgen dat de gewenste inwendige krachten in de scheepsrompconstructie worden behouden. Zodra de transportvoertuigen zijn weggereden en de rompsegmenten door het hydraulische hefsysteem worden ondersteund, worden de blokken tevens gewogen door het hefsysteem om de ontwerp en sterkteberekeningen van de scheepsrompsecties te controleren en bevestigen.

De glijbaan installeren, blokken neerlaten en manoeuvreren
De volgende stap is het installeren van de glijbanen. De glijbanen op de scheepshelling van de werf kunnen opnieuw worden geïnstalleerd. Het blok wordt hydraulisch synchroon neergelaten en de last wordt naar de glijbanen verplaatst. Door het hydraulische hefsysteem kunnen de blokken worden gemanoeuvreerd voor ze aan de aangrenzende delen worden gelast. Het manoeuvreren – heffen, laten zakken en draaien – is een hydraulische beweging die wordt bestuurd en gecontroleerd door de PLC-besturing.

Integratie van het hydraulische systeem
Bij het gebruik van hydrauliek in zware hefprojecten zijn expertise en kennis over heftechniek erg belangrijk. Nauwkeurig heffen, neerlaten, voortduwen of wegen is van grote invloed op constructies. Zeer nauwkeurige, handmatige besturing en controle is ingewikkeld en zeer tijdrovend. Bovendien is precisie belangrijker dan snelheid en wat dat betreft bieden de geïntegreerde hydraulische systemen met PLC-besturing enorme voordelen. Elke stap in het hefproces kan via het scherm op de PLC-besturingseenheid worden gecontroleerd. Naast de zeer precieze en stressvrije verplaatsing van stalen constructies, betonnen segmenten, enz. biedt Enerpac een veilige, gemakkelijk te hanteren oplossing die bovendien kostenverlagend en arbeidsbesparend is.

Het gewicht van de torpedobootjager moet optimaal zijn en daarom is de scheepshuid relatief dun in vergelijking met die van een handelsschip. De inwendige krachten moeten daarom tijdens het heffen en neerlaten zeer nauw worden gecontroleerd, iets dat bij handmatig bestuurde systemen vrijwel onmogelijk is. De hydraulisch gecontroleerde bewegingen maken het heffen en neerlaten veiliger. Het tweede voordeel is de verhoging van de productiviteit. In vergelijking met traditionele hefsystemen die op de normale wijze worden bestuurd, worden nu honderden manuren bespaard. Bovendien kan dit veelzijdige hefsysteem voor verscheidene andere hef- en weeghandelingen op de scheepswerf worden gebruikt.

De Enerpac geïntegreerde hydraulische systemen met geavanceerde besturingstechnologie, spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij de gecontroleerde verplaatsing van grootschalige bouwprojecten, zoals de bouw van het viaduct van Millau in Frankrijk en het heffen en wegen van deze zware scheepsrompdelen.
Telefoon
Tonen
Adres Galvanistraat 115
Postbus 8097
6710 AB  Ede
Gelderland - NEDERLAND
(Klik hier om de kaart te bekijken)