DE INDUSTRIËLE BEDRIJVENGIDS
 

Hydraulische oplossingen maken reparaties aan een 12.000 ton wegend beweegbaar dak mogelijk.

  • 15/03/2007, Ede

  • De dag nadat de Milwaukee Brewers in september 2006 hun laatste wedstrijd van het seizoen hadden gespeeld in Miller Park kwam een ander team in actie.
  • Bedrijf: Enerpac B.V.

 
Deze keer waren de trainers ingenieurs en waren de spelers van het eerste team metaalbewerkers, staalbouwmonteurs, bedrijfsingenieurs en werknemers.
De taak waarop zij zich hadden voorbereid was een grote reparatie aan het beweegbare dak van het stadion: de vervanging van de tien onderstellen (aangedreven karretjes) waardoor de vijf beweegbare delen van het dak werden gedragen. Het 12.000 ton wegende dak is ontworpen in de vorm van een waaier. Elk van de vijf beweegbare delen draait om de "thuisplaat" en aan het andere uiteinde, dat 183 meter verder ligt, kan het op twee rijdende onderstellen worden bewogen.

De 6,7 meter lange, originele, rijdende onderstellen, waarvan er twee zich in de verre hoeken van elk waaiervormig gedeelte bevinden, zijn voorzien van dubbele flenswielen die rijden over een 20 centimeter breed, cirkelvormig spoor dat zich ongeveer 42 meter boven de grond bevindt. De voeding of krachtstroom voor de aandrijfmotor van de rijdende onderstellen wordt langs elk deel van het dak geleid, vanuit het uiteinde bij de thuisplaatscharnier, waardoor voeding via schuifcontacten niet nodig is.

De twee dubbele flenswielen aan elk onderstel zijn zo opgesteld dat ze achter elkaar over het enkele spoor rijden. De geleidingsrollen zorgen voor extra bescherming. Deze volgen het enkele spoor dat is bevestigd aan de beide zijwanden van de spoorconstructie.
Het originele onderstel bleek ontoereikend te zijn voor de enorme last, en de dag na de thuisfinale van de Brewers in september moest het dak gedeeltelijk open worden gelaten toen een geleidingsrol van een onderstel verbrijzelde. Daar kwam nog bij dat de oude onderstellen cilindrische loopvlakken hadden. “Het probleem zat in het cilindrische wiel met een relatief breed draagvlak. De buitenzijde van het wiel wilde verder lopen dan de binnenzijde, in het ongunstigste geval was het verschil ongeveer 140 mm. Dit effect kan het knarsende geluid veroorzaakt hebben, dat te horen was als de onderstellen over het spoor rolden.” legde Jim Ronning uit, adviserend ingenieur verantwoordelijk voor de specificatie van de hefmaatregelen.
“De wielen op de nieuwe onderstellen hebben gekromde roloppervlakken, om een kleine kanteling van het onderstel toe te laten, en de wielassen zijn zo gedraaid dat het onderstel gemakkelijk het gebogen spoor kan volgen,” vertelt Ronning. “Bovendien gebruikt het nieuwe onderstelontwerp vier wielen, in twee paren opgesteld, in plaats van het vorige tweewielige ontwerp.” De nieuwe onderstellen zijn 7,3 meter lang en wegen, afhankelijk van hun positie, 49 of 66 ton. De onderstellen worden aangedreven door 45 kW motoren via versnellingsbakken en enorme transmissiekettingen.

Het dak optillen
De vervanging van elk onderstel was ongecompliceerd: til het dak op, verwijder het oude onderstel, plaats vervolgens het nieuwe onderstel en laat het dak zakken. Het uitvoeren was iets ingewikkelder. “De voorbereidingen voor het heffen van de dakpanelen vroeg veel werk.” zei ingenieur Ronning, terwijl hij uitlegt dat de klemmen van de hefcilinders apart moesten worden ontworpen, gemaakt en geïnstalleerd, net als de platforms.
Volgens Dale Anderson, voorman metaalbewerkers /projectmanager voor Price Erecting, de aannemer die het grootste gedeelte van het werk uitvoerde, moest er ook rekening worden gehouden met zijdelings bewegen tijdens het hefproces. Bij de werkzaamheden op 183 meter afstand van het thuisplaatscharnier, werd thermische uitzetting en inkrimping geconstateerd en kon ook het effect van de wind niet worden genegeerd.

De afzonderlijke dakdelen van het stadion werden in tien afzonderlijke hefacties geheven waarbij ieder keer een van de onderstellen werd vervangen. Elke keer werd het dak 102-152 mm geheven. Het oude onderstel kon op eigenkracht worden weggereden en de nieuwe onderstellen werden eronder gerold waarna het dak werd neergelaten op een aslager en zo op de plaats terugkwam. Een hijskraan van 500 ton bracht de oude onderstellen naar beneden en hief de nieuwe onderstellen naar boven.

Hydraulica biedt hefkracht
Het gewicht dat werd getild liep op tot ongeveer 800 ton, zodat het gebruik van vier 300 ton, 700 bar, 300 mm Enerpac-slagcilinders voor elke heffing voor een veiligheidsmarge in de capaciteit zorgde. De cilinders werden verbonden door een normaal verdeelstuk en gevoed door een 9,3 kW 700 bar elektrische pomp van Enerpac.
De cilinders waren voorzien van blokkeringsringen om te garanderen dat de last werd vastgehouden. En in de leiding tussen de pomp en het verdeelstuk werd een afsluitventiel gebruikt. Het afsluitingsventiel bevatte een controleventiel met een handmatig bestuurbare terugslag.

Bij de 300 ton cilinders ging het om cilinders van het type enkelwerkend met last retour. Om te zorgen voor actief neerlaten was de Enerpac-pomp uitgerust met een ventiel met een Venturi-functie om voor de negatieve druk te zorgen wanneer dat nodig was. Het hydraulische systeem werd voor het werd ingezet, eerst opgebouwd en uitvoering getest.
Jim Ronning legt uit dat de cilinders op een 38 mm dikke stalen plaat, een Teflonplaat, en vervolgens een plaat van gepolijst, roestvast staal leunden om zijdelings bewegen tijdens de heffingen op te vangen.

Ten slotte
Alle tien nieuwe onderstellen staan op hun plaats en verwacht wordt dat al het werk af is voor de opening in 2007. De totale kosten worden geschat op 10-11,5 miljoen euro, een nauwkeuriger schatting is niet mogelijk als gevolg van het feit dat er te weinig inzicht is in de precieze arbeidskosten gedurende het winterseizoen.
Miller Park biedt plaats aan een schare trouwe fans. In een onderzoek onder fans in 2005 van de Sports Illustrated werd het honkbalveld als beste beoordeeld, gebaseerd op de waarde per uitgegeven dollar. Stadionofficials zijn trots dat niet een van de meer dan 550 evenementen die gedurende het zesjarige bestaan plaatsvonden, vanwege het weer werd afgezegd. Het is dus zeer begrijpelijk dat zij blij zijn met het nieuwe en betrouwbaarder werkende dak.
Telefoon
Tonen
Adres Galvanistraat 115
Postbus 8097
6710 AB  Ede
Gelderland - NEDERLAND
(Klik hier om de kaart te bekijken)