Internationale industriële bedrijvengids blijft groeien

05/05/2008, Barcelona, Spanje

Interview met Miguel Davila, directeur van MECALUX Logismarket in nummer 4 van het tijdschrift Packaging Journal.

De industriële bedrijvengids LOGISMARKET bestaat sinds 2001 en is opgericht in Spanje. Van wie is oorspronkelijk het idee gekomen en hoe heeft het zich sindsdien ontwikkeld?
Logismarket is opgericht in januari 2001 in Spanje. Vanaf het begin af aan wilde de Groep Mecalux de mogelijkheden van de nieuwe technologie benutten om zo business te genereren en bij te dragen aan de veranderingen in de logistieke en industriële sector. In oktober van hetzelfde jaar is Logismarket gestart in Frankrijk en Portugal. Niet veel later, in maart 2002, is Logismarket Italië begonnen en in september Logismarket Duitsland. 2004 was het jaar van de lancering van de Benelux en Groot-Brittannië. Aan het eind van 2006 zijn Polen, Oostenrijk en Zwitserland gestart, en in 2007 de Tsjechische Republiek. Vandaag de dag heeft Logismarket vestigingen in 12 landen in Europa. Met meer dan 1.100.000 professionele Europese bezoeken per maand aan onze industriële bedrijvengids is Logismarket een belangrijke speler in de sector geworden.

In de bedrijvengids zijn de sectoren logistiek, opslag, verpakking en industriële uitrusting vertegenwoordigd. Welke mogelijkheden zijn er om een bedrijf te presenteren in de bedrijvengids?
We zijn Logismarket begonnen met de logistieke sector, maar als snel hebben we ook andere industriële sectoren opgenomen, zoals de verpakkingssector. Dientengevolge hebben we nu een brede klantenkring en hebben we meer dan 58.000 industriële producten en diensten uit alle sectoren. We zijn een algemene industriële bedrijvengids met gedetailleerde en up to date informatie! Iedere fabrikant van industriële producten of leverancier van diensten aan de industrie kan profiteren van onze diensten.

Wie zijn uw klanten?
Meer dan 3.300 bedrijven hebben vertrouwen in Logismarket. Wij ondersteunen hen in hun commerciële ontwikkeling, zowel in Duitsland als in de rest van Europa. Onder onze klanten bevinden zich van kleine en middelgrote bedrijven tot multinationals zoals CYKLOP, FROMM, etc. Allemaal zijn het fabrikanten, verdelers of leveranciers van industriële producten of diensten.

Welke sectoren en welke afdelingen binnen bedrijven zijn de belangrijkste gebruikers van de bedrijvengids?
75% van onze gebruikers heeft een leidinggevende functie, de meerderheid binnen inkoop- of managementafdelingen. Wat betreft de industriële sectoren, dat is echt heel gevarieerd.

Waarom zou een bedrijf moeten besluiten zich aan te melden bij uw industriële bedrijvengids?
Logismarket maakt het contact mogelijk tussen bedrijven uit de industriële sector die een product of dienst verkopen en de bedrijven die diezelfde producten of diensten nodig hebben. In 2007 hebben we iedere maand 191.000 gekwalificeerde commerciële contacten gegenereerd. Dat betekent een groot aantal belangrijke contacten en concreet meer sales voor de bedrijven. Bovendien bieden we een complete en flexibele service, met een persoonlijke begeleiding door onze teams, waardoor er een passende oplossing kan worden aangedragen voor ieder bedrijf. Meer dan 80% van de bedrijven in de bedrijvengids spreekt jaar in jaar uit haar vertrouwen uit in Logismarket, wat ons ervan overtuigt dat we een echte toegevoegde waarde bieden aan onze klanten.

Is het voor de gebruiker gratis om op de Logismarket site te zoeken? Wat voor andere zoekmogelijkheden heeft deze?
Alle gebruikers van Logismarket hebben direct en gratis toegang tot alle beschikbare middelen en informatie op onze online Industriële Bedrijvengids. Het is gemakkelijk om via de zoekmachine of door op rubrieken te zoeken snel een lijst van relevante leveranciers te krijgen. Het is nog makkelijker om contact met ze op te nemen, of dat nu per e-mail, telefoon of fax is of door direct naar hun website te gaan. Naast de online bedrijvengids hebben we verschillende middelen waarmee men informatie kan krijgen en kan zoeken: jaarlijkse papieren catalogi, speciale uitgaven, cd-rom’s, nieuwsbrieven, een persberichten service, etc.

Welke plannen heeft Logismarket voor de toekomst?
Ons bedrijf groeit snel en om in dit hoge tempo door te gaan zijn we bezig met verschillende verbeteringsprojecten of het starten van nieuwe diensten. Op geografisch niveau zijn we bijvoorbeeld aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het starten in nieuwe landen in Europa en Zuid-Amerika. Als service aan onze klanten zijn we begonnen met de digitalisering van al onze papieren uitgaven. Nu kunnen alle catalogi, tijdschriften of speciale uitgaven die wij uitgeven online worden geraadpleegd. Zo creëren we meer mogelijkheden voor het lezen van onze uitgaven en geven we nog meer zichtbaarheid aan de producten en diensten die we promoten.
We zijn tevens nieuwe webtools aan het ontwikkelen om het gebruiksgemak voor de gebruikers te vergroten. Daarnaast blijven we een groot aantal internationale beurzen bezoeken, om zo onze aanwezigheid op de markt te versterken. In 2008 zijn we aanwezig op meer dan 50 beurzen, waaronder de INTERPACK 08, CeMAT 08, EMBALLAGE 08, HISPACK 09, IPACK-IMA 09, etc.
De feedback die we op de INTERPACK in april hebben gekregen, van zowel onze klanten als de gebruikers, was zeer positief. Dat motiveert ons bij het uitvoeren van al deze projecten.

Aanvullende gegevens
58.000 producten