DE INDUSTRIËLE BEDRIJVENGIDS
 

Lijnco drukt kosten met BT Autopilot

  • 31/01/2011, Ede

  • Sinds 2002 maakt speciaaldrukkerij Lijnco in Groningen gebruik van het BT Autopilotsysteem. Na in 8 jaar intensief gebruikt te zijn met 18.000 effectieve draaiuren, is de eerste van de twee Autopilottrucks toe aan vervangen.

 

Informatie en/of prijsopgave aanvragen

 

There was an error and the information has failed to send.Unable to send part of the information, please try again.
Please try again

De onbemande stapelaar heeft de afgelopen jaren bewezen een uiterst effectieve investering te zijn om kosten te besparen.

Lijnco mag zich met trots ‘speciaaldrukkerij' noemen. De drukker produceert een breed scala aan klantspecifiek drukwerk voor opdrachtgevers uit de meest uiteenlopende sectoren, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen, postbedrijven en verzendhuizen. Enkele bekende producten zijn acceptgiro's, voetbaltickets voor de Premier League, Bundesliga en de Eredivisie, maar ook persoonlijke postzegels en gepersonaliseerde mailings zijn opgenomen in het brede productgamma van Lijnco.

De operatie

In de productieruimte staan de drukpersen en printers volcontinu te draaien. Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kan de persoperator om nieuw papier vragen door met één druk op de knop de BT Autopilot af te roepen. Elke drukpers of printer heeft een eigen drop- en picklocatie in de productieruimte die is gekoppeld aan een drop- en picklocatie in het expeditiemagazijn 200 meter verder. Daar worden de rollen papier op order klaargezet tot wel acht pallets per pick-/droplocatie. De eindproducten die vers van de pers komen, worden ook weer op afroep naar het expeditiemagazijn gebracht door de BT Autopilot. De Autopilot zet de pallets direct op de palletizer die de pallets volautomatisch insealt.

Jaarlijks gebruikt Lijnco 12.000 ton ongestreken papier dat wordt opgeslagen in de magazijnen in Groningen. Daarnaast wordt nog eens resp. 6 miljoen m² zelfklevend papier en 20 miljoen m² thermisch papier opgeslagen en verwerkt. Dit komt neer op 27.500 inkomende pallets op jaarbasis en een palletuitslag van +/- 43.500 pallets na verwerking.

Meer dan alleen een besparing van 1,5 fte.

Met de aanschaf van het BT Autopilotsysteem wordt door Lijnco per machine gemiddeld anderhalve magazijnmedewerker bespaard. De besparing wordt met name behaald doordat de machines 24 uur per dag ter beschikking staan en effectief 10 uur per dag aan het werk zijn.

Maar dit is niet de enige manier waarop de onbemande stapelaars hun investering terugverdienen. Het draaiende houden van de Autopilots vereist een nette omgeving waar geen pallets of andere zaken ‘rondzwerven'. "De discipline die dit met zich meebrengt is voor onze medewerkers geen vrijblijvendheid meer, maar een vanzelfsprekendheid", aldus Pierre R. Berghuis, Hoofd Inkoop bij Lijnco. "Als de Autopilots stil komen te liggen door een obstakel is dat voor ons direct inzichtelijk".

De invloed van de chauffeur inzichtelijk

De BT Autopilots laten ook duidelijk de invloed van de chauffeur zien. De eerste onbemande stapelaar is pas na 8 jaar aan vervanging toe en heeft 18.000 effectieven draaiuren gemaakt. In vergelijking tot een conventionele toepassing gaat een gelijke, bemande stapelaar gemiddeld 5 tot 7 jaar mee of ca. 10.000 uur.

Eenvoud

Onterecht overheerst vaak de gedachte dat automatische toepassingen ingewikkeld zijn. Voor Lijnco is het juist de eenvoud van het BT Autopilotsysteem dat een belangrijk rol speelt. "De truck moet van A naar B en weer terug, kosten spelen daarbij een belangrijk rol", zegt Berghuis. Hij vervolgt, "wanneer de trucks een nieuwe route moeten afleggen, is dit eenvoudig in te stellen en zo kunnen wij snel schakelen. Ook de deskundigheid van de lokale servicemonteurs van Toyota is uitstekend waardoor er minimale stilstand is."

Telefoon
Tonen
Website
Naar website
E-Mail
Verstuur e-mail
Adres Postbus 371
6710 BJ  Ede
Gelderland - NEDERLAND
(Klik hier om de kaart te bekijken)