DE INDUSTRIËLE BEDRIJVENGIDS
 

‘Keep on Rolling’. BT Trans kiest voor RollerForks

  • 19/10/2007, Ede-Waddinxveen

  • Wie dagelijks met rollend materieel te maken heeft, kiest logischerwijs ook voor een rollende oplossing.

 

Informatie en/of prijsopgave aanvragen

 

There was an error and the information has failed to send.Unable to send part of the information, please try again.
Please try again
Logistiek dienstverlener BT Trans uit Arnhem pakt haar zware vrachtwagenbanden voortaan op met de RollerForks. Dat scheelt niet alleen onhandig tillen en sjouwen, maar is tevens veiliger en efficiënter.

Het is elke nacht spitsuur in de loods van BT Trans in Arnhem. Grote hoeveelheden banden komen binnen en verlaten gedurende de kleine uurtjes weer net zo vlot het overslagpunt in de Gelderse hoofdstad. “Als onderdeel van Parts Express zorgen wij voor dit gedeelte van de distributie naar de diverse autodealers en -autobedrijven in heel Nederland.”, vertelt coördinator Wout Karsijns van BT Trans. “Het aantal banden varieert, maar zit meestal tussen de 2.000 en 3.000 stuks”

Probleemgeval
Zolang het om banden voor personenauto’s gaat, is de nachtelijke overslag niet zo lastig. De banden komen gestapeld in rekken of op pallets binnen en worden met de heftruck snel en efficiënt gelost. Voor de vrachtwagen- en zware 4x4banden is dat een heel ander verhaal. Die staan of liggen meestal los in de wagen. “Daar moesten we dan eerst een blokje onderleggen om hem op de vork te krijgen”, vervolgt Karsijns. “Als je hem dan op de vork had en in het magazijn bracht, kwam het volgende probleem: hoe krijg je hem er weer af? Bij het laden kwamen we hetzelfde vraagstuk opnieuw tegen. De band omkeren en op een pallet leggen was een mogelijkheid, maar dat is ook niet zo eenvoudig als je bedenkt dat sommige banden ruim 150 kg wegen.”
BT Trans overwoog daarom een rollenklem aan te schaffen waarmee ze de zware rubberen banden kon oppakken. Deze optie had echter twee duidelijke bezwaren: een fors investeringsbedrag voor een voorzetapparaat dat alleen voor die toepassing gebruikt kan worden. Wout Karsijns: “De zware banden vormen minder dan 10% van onze totale overslag. Daarvoor laat je liever niet een heftruck 90% van de tijd stil staan.”

Snel in de vingers
In een vakblad las Karsijns over de RollerForks en raakte in het systeem geïnteresseerd. Toen kort daarop, tijdens gesprekken met Toyota Material Handling Nederland, de RollerForks wederom ter sprake kwamen was de optelsom snel gemaakt. “We hadden sowieso extra trucks nodig en ook Toyota zag de toepassing voor de zware banden wel zitten”, legt Karsijns uit. “Binnen een week hadden we een proeftruck in huis en konden we ermee oefenen. De jongens hadden het al snel in de vingers. Dit was werkelijk een handige oplossing voor ons vraagstuk. Mede dankzij de professionele houding van Toyota, het juiste advies en een aantrekkelijke prijsstelling was de deal toen snel rond.”
Ter uitbreiding van de vloot leverde Toyota Material Handling Nederland twee elektrische pallettrucks, een handpallettruck met weegsysteem en printer en een compacte BT Cargo C3R 150 met RollerForks. Dit handige hulpmiddel voor palletloos transport rolt zo onder de zware band en ook het afzetten is een koud kunstje. Vork op de grond en achteruitrijden. Net zo simpel als het klinkt.

Wout Karsijns: “Het mooie is dat we de truck met de RollerForks ook kunnen gebruiken voor pallets. Het systeem is nagenoeg onderhoudsvrij en vraagt verder geen extra energie of aansluitingen van de truck. Voor ons is het echt een uitkomst.”

Prijswinnend concept
De RollerForks zijn een ontwikkeling van Meijer Special Equipment uit St. Jacobiparochie. Het nieuwe product werd op de vakbeurs Logistica 2003 voor het eerst getoond en direct bekroond met de Logistica Award. Enkele maanden later sleepte het systeem de Innovatie Award van de Metaalunie in de wacht.
Het principe van de RollerForks is even simpel als ingenieus. De taps toelopende vorken zijn voorzien van twee rijen rollers boven elkaar. Bij contact met de werkvloer draaien de bovenste rollers in de tegengestelde richting van de vorkbeweging waardoor een last haast als vanzelf op de vork genomen wordt. Tijdens het heffen zakken de rollers en rust de lading stabiel op de vork. Bij het afzetten treedt exact het tegengestelde principe op en rolt de lading eenvoudig van de vork.
Telefoon
Tonen
Website
Naar website
E-Mail
Verstuur e-mail
Adres Postbus 371
6710 BJ  Ede
Gelderland - NEDERLAND
(Klik hier om de kaart te bekijken)